tisdag 20 mars 2012

Krympplast e kul till mycket!






Hallåj igen! :-)



Idag är det jag som håller i veckans tekniktips och jag tänkte visa vad skoj man kan ha med krympplast! Förra året visade Benita hur hon använde krympplast på kort och idag tänkte jag visa några andra användningsområden!


Först så använde jag krympplast till att göra fina fjädrar till sonens "vårträd". Istället för påskris... ;-) Först stämplade jag upp fjädrarna Påskfjäder och Påskfjäder vikt på krympplasten, jag testade två olika sorters stämpeldynor - därav de olika mycket "svarta" fjädrarna. Det blev ingen skillnad när jag färglagt sen...

Därefter så klippte jag ut fjäderarna en och en - å så gjorde jag ett hål i dem för å kunna trä i tråden senare!


Först färglade jag fjädrarna i olika färger - en del med promarkerpennor, en del med sonens tuschpennor och ngn med en vanlig krita! Därefter är det dags för "krymp-momentet". Jag använder en pincett för å hålla kvar fjädern och så embossingfönen. När motivet krympt färdigt lägger jag akrylklossen över det för att platta ut det ordentligt.

Den första fjädern är klar! :-)


Alla sju fjädrarna färglagda och krympta! Den blå ligger med baksidan uppåt - jag färglade på båda sidorna eftersom de ska hänga å dingla å då syns ju båda sidorna!


Färdiga fjädrar med tråd i trätt! :-)


Här e fjädrarna upphängda i sonens "vår-träd" - visst blev det lite läckert!? :-)

När jag ändå höll på att leka med krympplaste så passade jag på att göra ett par örhängen åxå! :-) Jag har då använt stämpeln Hjärta1 enkelt och har använt samma tillvägagångssätt - först stämpla å färglägga - i bakgrunden syns de färdiga färglagda fjädrarna åxå!

De färdigkrympta hjärtana! Här gjorde jag en liten miss... Jag hade egentligen tänkt ha två hjärtan hängande på varje örhänge - men då hade jag ju behövt göra två hål i dem innan jag krympte dem... :-(


Jag tog ett par örhängen och modifierade dem lite - det var ju bara själva "kroken-genom-örat" jag ville åt liksom! ;-)



Så här blev mina nya örhängen:




Svårare än så här är det inte! :-) Krympplast är roligt att använda och endast fantasin sätter dina begränsningar! Vad tänker just DU hitta på!? Ha en fortsatt fin dag!


Kram, Maiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.