lördag 23 februari 2013

DT spotlight - Mikaela

Denna dag är MIN : ) ....

........så jag ville delge en tutorial om hur jag gillar att göra mina layouter. Det finns INGET roligare än att starta med en vit sida och det är just detta jag gjort. De första bilderna är tagna med blixt, därför får färgerna en annan nyans.


Jag började med att spraya gult i bakgrunden. Det var en dålig sprayflaska så det blev en massa droppar vilket i o för sig blev läckert. Jag tog sedan en grön och en rosa/röd spray som jag sprayade genom två olika stensiler. Den rosa/röda sprayen valde jag att droppa för att prickarna passade mitt valda foto.


Jag mounta mina två foton på vanlig svart cardstock. Det svarta får fotona att "poppa ut" och ta fokus. Här har jag lagt ut fotona för att se vart jag vill ha dem. Jag tog sedan en blyertspenna och drog steck över och under fotona så jag visste vart jag ville stämpla.


 Här valde jag två stämplar. Blomma Blomster och swirlbård. Lås dig inte på motivet på stämpeln, utan tänk att du kan välja hela eller delar av stämpeln o vipps så har du läckra "mixed media stämplar" som tex som jag gjorde på mitt bokmärke.


Jag ville ha mer fokus på blommorna och valde därför att färglägga dem med akrylfärg. Genom detta fick de även lite läcker struktur som är svår att se på fotona jag tagit. Som ni ser här har jag valt en diagnonal känsla på layouten, vilket är min personliga favorit. Ni väljer hur ni lägger upp, men glöm inte att den måste vara balanserad för att få ihop helheten.


När blommorna torkat gick jag loss på lite rubbons samt fäste små svart knappar i centrum på blommarna. Att släppa in fler svarta element får de andra färgerna och detaljerna att komma fram och förstärker layouten.




Har ni några frågor så är det bara att fråga på!

7 kommentarer:

  1. Tack för tutorialen. Kul att se hur du jobbar. Layouten blev färgglad och läcker. Gillar hur blommorna poppar fram!

    SvaraRadera
  2. Hej där!
    Åh så kul att se hur du låter en LO växa fram! Superfin blev den o en massa härlig inspiration fick jag - Tack!!

    Kram Monica

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig färgglad layout! Kul att se hur du tagit fram den. Gillar hur du ramat in fotona med swirlraden!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. tack! underbart kul att ni blev inspirerade!

    SvaraRadera
  5. What a cute layout... so lovely to see the layers build up - and what a beautiful baby too!
    Alison x

    SvaraRadera
  6. Love your tut on this beautiful LO! Thanks!

    SvaraRadera
  7. Jättesnyggt! Och så bra du förklarade hur man kan bygga upp en LO.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.